За його словами, розслідування цього продажу також має стати важливою частиною загального розслідування авіакатастрофи.
Посол України в США Володимир Єльченко заявив, що Росія, продаючи Ірану зенітно-ракетні комплекси “Тор”, з якого було збито український літак МАУ, могла порушити міжнародні санкції.
Про це він повідомив під час спілкування з журналістами 14 січня, передає “Голос Америки”.
“Це, можливо, питання більш далекої перспективи. Але ми маємо говорити про певну міжнародну відповідальність тих людей і тих компаній, які займаються такими продажами”, – сказав посол.
Однак, за його словами, наразі головною метою розслідування є питання відповідальності Ірану за збиття літака – як тих, хто безпосередньо запускав ракети, так і самої держави на міжнародному рівні.
“Оскільки Іран повністю визнав свою участь і свою провину в цій трагедії, я сподіваюся, що цей шлях буде пройдено іранською стороною до кінця і вона виплатить всі належні компенсації, і родинам загиблих, і авіакомпанії, і все інше, що потрібно робити в цих випадках. Я сподіваюсь, що нам не доведеться звертатися до міжнародних судових інстанцій, це питання буде закрите і полагоджене між Україною і Іраном на двосторонньому рівні. Іран повів себе, на мою думку, цивілізовано. Він визнав вину”, – зазначив Єльченко.
Окремо він також наголосив, що Україна отримала всю важливу розвідувальну інформацію про цей інцидент від США. Посол підкреслив, що затримка публічних заяв з боку українського керівництва була пов’язана з тим, що в цей момент українські експерти вилітали до Ірану для розслідування катастрофи і Україна мала побоювання, що іранці не дадуть їм на це дозвіл.
Нагадаємо, вранці 8 січня у столиці Ірану Тегерані розбився український пасажирський літак авіакомпанії МАУ, який виконував рейс “Тегеран-Київ”. На борту перебували 167 пасажирів і 9 членів екіпажу, ніхто не вижив. Увесь екіпаж, а також два пасажири були громадянами України. Відомо, що на рейс зареєструвалося 169 пасажирів, втім, двоє людей так і не сіли на борт літака. Наступного дня до Ірану вирушив борт авіації ЗСУ із 45 фахівцями різних галузей, які були залучені до з’ясування обставин катастрофи літака авіакомпанії МАУ. На час встановлення обставин авікатастрофи всі українські авіакомпанії тимчасово припинять польоти у повітряному просторі Ірану та Іраку.
Більше про: Авіакатастрофа рейсу PS752 під Тегераном
Від самого початку іранці заявили про те, що причиною авіакатастрофи стала технічна несправність літака. Однак вже увечері 9 січня одразу кілька провідних американських видань і телеканалів повідомили про те, що Boeing 737-800 “Міжнародних авіаліній України” був помилково збитий Іраном одразу після зльоту з аеропорту Тегерана. З'явилися фото уламків ракет, якими могли збити літак, а також відео моменту трагедії. Прем’єр-міністр Канади Джастін Трюдо та прем'єр-міністр Великої Британії Борис Джонсон із посиланням на дані розвідок та союзників країн повідомили, що літак був збитий іранською ракетою земля-повітря. Президент США Дональд Трамп назвав катастофу літака “підозрілою”. Глава Білого дому, вважає, що літак міг розбитися не через технічну несправність, а через те, що “хтось на тому боці міг припуститися помилки”. На наступний день докази збиття ракетою знайшли і українські експерти, які працювали на місці події та врешті отримали доступ до передньої частини літака.
Уранці 11 січня Іран офіційно заявив, що ракета “земля-повітря” збила літак МАУ . В офіційній заяві йдеться про те, що трагедія сталася через “людський фактор”. Літак помилково сприйняли за ворожий об'єкт після того, як він повернув у бік військового центру Корпусу вартових Ісламської революції. За кілька годин до катастрофи іранські військові обстріляли дві військові бази США на території Іраку.
Президент Ірану Хасан Роухані назвав трагедію “непрощенною помилкою” і заявив, що країна продовжить розслідування катастрофи українського літака. Своєю чергою лідер України Володимир Зеленський сказав, що Україна чекає від Ірану повного визнання провини у збитті літака МАУ, проведенні розслідування та поверненні тіл загиблих.
Усі головні тексти про те, що передувало авіакатастрофі, як усе сталося, що про це говорили в Ірані, Україна та західних країнах та чому сталася трагедія можна прочитати за посиланням.