Подивитися ув очі “казацької Мадонни”

Подивитися ув очі “казацької Мадонни”

02.05.2021 11:00

Укрінформ

Чи виставлять колись із запасників картини, написані Опанасом Заливахою?

В Івано-Франківську родина відомого художника Опанаса Заливахи передала 250 його картин на тимчасове зберігання до Музею мистецтв Прикарпаття. Проте для постійної експозиції бракує виставкової площі.

З ГОРИЩА В МУЗЕЙ

Про Музей Опанаса Заливахи в Івано-Франківську серйозно заговорили в лютому 2021, коли відкрили виставку з нагоди 95-ї річниці від дня народження художника. Тоді Музей мистецтв Прикарпаття показав унікальні твори митця, частина яких належала до родинної колекції й досі ніде не була представлена. Втім карантинні обмеження через спалах коронавірусу стали на заваді повноцінній роботі виставки. Попри це, Музей уклав угоду з родиною Опанаса Заливахи про тимчасове зберігання його робіт.

«Ми з родиною митця домовились про організацію виставок Опанаса  Заливахи, шукаємо для збереження його спадщини фінансування, адже художник вартує того, аби з його творчістю нині знайомити світ, а ми ще не створили для цього належного музею. Наразі в нас на тимчасовому зберіганні є 250 його творів, частину з них ми реставрували. Спочатку відновили близько 40 робіт художника, але й тепер цей процес триває», – розповідає директор Музею мистецтв Прикарпаття Василь Романець.

Василь Романець

Насправді з 250 робіт, які музей взяв на тимчасове зберігання, творчості Опанаса Заливахи належать 245 полотен. Решта п’ять – портрети Заливахи і твори інших митців, що зберігалися в його домашній майстерні, яку художник самотужки спорудив собі на горищі власного будинку.

«У тій майстерні, у піддашші будинку, було холодно, часті температурні перепади, бо внизу квартири сиро, вгорі сухо, а десь – і підтікало. Там не було належних умов для зберігання таких полотен, які нині є неоціненим надбанням українців», – зазначає головний зберігач фондів Музею мистецтв Прикарпаття Віктор Доскалюк.

На думку фахівців, значна частина творів, які звідти привезли до Музею, потребує реставрації. Щойно, каже Віктор Доскалюк, до збірки повернувся відновлений твір Опанаса Заливахи «Гетьман Калнишевський». Його «лікували» від нищення полотна та осипання фарби.

Віктор Доскалюк

«Однозначно, що Опанас Заливаха після Ленінградської академії знав про технології ґрунтування полотна. Думаю, бідність Заливахи була причиною того, що на звичних підрамниках в нього майже немає творів. Усе – на рейках, штахетах, збитих власноруч… На них немає потрібного скосу, полотно обвисає, продавлюється і на тому місці фарба тепер лущиться і відпадає. Не було в митця і потрібних клеїв, тому деякі роботи тепер осипаються. Так, я не виключаю, що в Опанаса Заливахи був особливий темперамент, бо головним для нього у творчості була ідея, а вже на другий-третій план він, імовірно, перекладав технологію і підготовку полотен до роботи», – припускає Віктор Доскалюк.

І ДРУГ, І ВЧИТЕЛЬ, І БАТЬКО

«Ні, він не був запальним. Він був принциповим і лише міг діями та вчинками себе показати так, як від нього ніхто не чекав. Заливаха був великим філософом. Він був чоловіком, зануреним у собі, й завше знав, що робить і на що йде», – так про Опанаса Заливаху розповідає  художник Богдан Бринський, який створив 10 його портретів.

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю знахідкою

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *