F-16 для України: пілотів вистачить, можливості ЗСУ розширяться, ППО ворога не дістане

F-16 для України: пілотів вистачить, можливості ЗСУ розширяться, ППО ворога не дістане 23.08.2023 12:32 Укрінформ Перша хвиля навчань стартувала. Згодом буде друга, третя… Експерти розповідають Укрінформу про нюанси використання цих літаків

Коаліція винищувачів, до якої увійшли 11 країн стає реальністю. На вихідних президент Зеленський відвідав Швецію, Нідерланди та Данію. Підсумком візиту стало рішення передати Україні винищувачі F-16 (42 — Нідерланди, 19 – Данія). А Швеція в перспективі може допомогти нашій армії літаками Gripen. Окрім того, оголошено про початок навчання наших пілотів.

Укрінформ з’ясовував, коли західні винищувачі реально зможуть стати на захист неба України, їх особливості, наші можливості для захисту цих "пташок" від атак ворога, а також — якою є перспектива підготовки пілотів.

Кого вчать і скільки?

А головне — наскільки відповідає істині інформація про те, що Україні нібито все одно бракуватиме пілотів для нової техніки?

“З того, що відомо офіційно — перший етап навчання на F-16 пройдуть декілька фахово підготовлених пілотів. Згодом, приблизно через місяць, після невеличкого донавчання Україна відправить ще 20 пілотів”, – розповів Укрінформу експерт з питань авіації, провідний науковий співробітник державного музею авіації України (НАУ) Валерій Романенко.

Мається на увазі, зокрема, що пілоти вільно володіють англійською мовою.

“Говорити англійською недостатньо. Необхідно буде ще додаткове навчання термінології, необхідної для F-16, професійного сленгу, яким послуговуються ВПС країн-членів НАТО ”, – додав експерт.

Хто саме поїхав на навчання і куди саме?

Командувач Повітряних Сил ЗСУ Микола Олещук в ефірі телемарафону "Єдині новини" зазначив, що до Великої Британії на навчання на F-16 поїхали молоді пілоти випуску 2023 року. Щодо Швеції, то там проходять навчання пілоти випуску 2016 року з достатнім бойовим досвідом.

“Взагалі підготовка – це 32 місяці. Але щодо наших двох пілотів було ухвалено рішення, що вони зможуть опанувати F-16 за чотири місяці”, – сказав пан Олещук. І додав: “Знання англійської – це ключове. Тут не повинен працювати перекладач”.

На думку військового льотчика Романа Світана, рішення відправити на навчання молодих пілотів є правильним, оскільки за ними майбутнє: “Випускники 2023 року – це молоді льотчики, які відлітали вже по 3 роки. Їх зручно починати вчити одразу на далеку перспективу – що дуже важливо. Випускники 2016 року – вже відлітали 10 років. Ці льотчики одразу навчатимуться на F-16. Їх переучуватимуть за певними видами бойової підготовки – це займе 3–4 місяці”.

Згадав пан Світан і про Румунію: “Там зараз будується база, на якій у майбутньому розпочнеться підготовка українських льотчиків та техніків”.

Тим часом речник Повітряних сил ЗСУ Юрій Ігнат повідомив, що у Данії наразі перебувають 70 українських фахівців: “Серед тих 70 осіб не всі пілоти, авіація – це величезний колектив. Є ті, хто виконують польоти, і ті, які їх забезпечують”.  

Міноборони: У нас достатньо людей, достатньо пілотів, інженерного складу

Скільки загалом пілотів проходитиме навчання на F-16 — не повідомляється. Лише відомо, що після першої хвилі буде ще друга, третя… Втім, чи вистачить нам людей?

“На перші дві ескадрильї вистачить. Але ж треба розуміти, що і літаки нам дадуть не одразу. До кінця цього року Данія, наприклад, планує передати лише 6 літаків. А Нідерланди… Буде добре, якщо дадуть десяток. Разом — це навіть не дві ескадрильї”.”, – каже Валерій Романенко.

На достатній кількості пілотів наголошує й заступник міністра оборони Володимир Гаврилов: “У нас достатньо людей, достатньо пілотів, інженерного складу. Але це випадок унікальний в історії сучасної авіації, адже ніколи ще не було такого пришвидшеного терміну підготовки фахівців, інфраструктури для такого типу літаків”.

Щодо пришвидшеного терміну…

“Коли ми готувалися на американський Patriot, була програма написана на 10 місяців. Після того, як хлопці приїхали на навчання в США, інструктори ухвалили рішення, що нашим хлопцям достатньо 10 тижнів, щоб опанувати цю техніку”, – підкреслив Микола Олещук.   

Скільки часу потрібно, щоб опанувати F-16?

“Гадаю, перед новим роком ми зможемо вже побачити першу ескадрилью ”, – запевняє Роман Світан.

Натомість військово-політичний оглядач групи "Інформаційний спротив" Олександр Коваленко називає іншу дату: “На боєздатну ескадрилью ми можемо розраховувати не раніше першої половини 2024. Хоча, перші F-16, відчуваю наївну впевненість, будуть в Україні вже в кінці цього року”.

Які саме F-16 має отримати Україна, їх особливості?

За інформацією Defence Express, перший F-16 для повітряних сил Нідерландів був виготовлений ще у 1979 році, а останній у лютому 1992 року.

“Загалом країна мала доволі потужний авіапарк з 213 машин, але із завершенням Холодної війни активно почала його скорочувати, частково списавши машини, частково продавши їх до Йорданії та Чилі. Й саме тому поточна кількість F-16 у Нідерландах 42 одиниці, які, за логікою, мають бути з останніх партій”, – повідомляє мілітарне видання.

Щодо Данії, то ця країна почала отримувати F-16 з січня 1980 року, спочатку замовивши 58 винищувачів, а у середині 80-х замовила ще 12, які прийшли на заміну найбільш зношеним літакам першої партії. Це замовлення було виконано орієнтовно до кінця 80-х років.

На відміну від Нідерландів, Данія не продавала свої машини, а просто виводила їх з експлуатації в міру вичерпування їх ресурсу. При цьому, хоча кількість F-16 у Данії формально 44 одиниці, лише 30 з них вважаються у льотному стані.

“Саме тому у питанні скільки машин буде передано відіграє роль їх стан. Не всі з них вочевидь будуть у льотному стані, й не всі у боєздатному. Деякі з них будуть використанні для навчання, деяким світить лише стати донорами запасних частин, але значна частина все одно посилить Повітряні сили України”, – пише Defence Express.  

F-16

Які літаки отримає Україна? Валерій Романенко каже, що йдеться про версію F-16AM Block 20 MLU.

“Усі F-16 нідерландських та данських повітряних сил проходили модернізацію з середини 90-х років до середини 2000-х за програмою Mid-Life Update – MLU, а також регулярно обслуговувались для продовження строків експлуатації. Радіолокаційні станції, системи озброєння, електроніка, а також системи обміну інформацією цих “пташок” були оновлені. Ці літаки відповідають стандартам НАТО. Їх модифікація дуже схожа на Block 50/52. Звісно, це не надсучасні моделі F-16, а скоріше — сучасні. Зараз їх уже випускають у модифікаціях Block 60/62 та Block 70/72. Останні, наприклад, перебувають на озброєнні армії Ізраїлю”, – розповідає експерт.

Ще кілька слів про модернізацію. На F-16, які отримає наша держава відбулась заміна РЛС на AN/APG-66(V)2, яка має дальність виявлення цілей до 110 км. А для використання високоточного озброєння додано можливість підвіски контейнерів типу Lantrin або Litening. Також було оновлено бортовий комп'ютер, бортове індикаційне обладнання, системи РЕБ, навігації та зв'язку, польотів на низьких висотах.

Як пишуть журналісти  Defence Express, F-16 MLU хоча й далеко до останньої версії F-16V Block 70/72, але це вже повноцінний багатофункціональний винищувач, який цілком може виконати цілий ряд задач. Включно з тим, щоб вести повітряний бій на дальностях понад 100 км та використовувати широкий набір високоточного озброєння.

З цими винищувачами cпектр виконуваних авіацією ЗСУ бойових завдань розшириться

F-16, на відміну від ще радянських Міг-29, – це багатофункціональний винищувач.

“Головне те, що F-16 дозволить значно розширити номенклатуру ракетного озброєння”, – наголошує Олександр Коваленко.

Наприклад, каже військовий експерт, раніше ми отримували протирадіолоційні AGM-88 HARM, застосовувані на Міг-29 і Су-27, крилаті Storm Shadow і Scalp EG, для Су-24, і НАР (некеровані авіаракети, – Ред.) на Су-25. Тепер ця номенклатура значно розшириться, адже для F-16 існують десятки засобів ураження, інтегрувати які на радянські винищувачі неможливо.

  • Повітряні цілі

AIM-120 AMRAAM

“Для знищення повітряних цілей ми отримаємо ракети класу "повітря-повітря" AIM-120 AMRAAM, які здатні уражати на відстані до 100 км і більше, в залежності від модифікації. Це не тільки дозволить боротися з російською авіацією, наприклад, фронтовими бомбардувальниками Су-34, що скидають плануючі бомби за десятки кілометрів до лінії бойового зіткнення, а й надавати підтримку ППО в перехопленні крилатих ракет і дронів-камікадзе Shahed-136 ракетами AIM-9 і не тільки”, – розповідає оглядач групи “Інформаційний спротив”.

  • Сухопутні цілі

Для знищення Сухопутних цілей в арсеналі F-16 так само є широка номенклатура засобів ураження.

AGM – 154 Joint Standoff Weapon

“Найцікавіші зразки — це AGM – 154 Joint Standoff Weapon – тактична плануюча керована авіабомба, з дальністю ураження цілей від 100 до 500 км, в залежності від модифікації, а так само AGM – 158 JASSM-крилата ракета, за своїми характеристиками дуже схожа на Storm Shadow і Scalp EG. Тобто, крім "Шольц, чому не даєш TAURUS?", можна буде піднімати питання: "Байден, де AGM – 154 і AGM-158?”, – іронізує аналітик.

  • Морські цілі

AGM-119 – протикорабельна ракета, яка дозволяє вражати надводні об'єкти на відстані до 55 км і більше.

AGM-119

“Її принадність у тому, що розроблялася вона спільно зі Швецією, і у шведів таких ракет неміряна кількість на зберіганні. Деякі кількість з них, в сухопутному варіанті, поставлялися в Україну в 2022-му”, – каже пан Коваленко.

Власне, це лише кілька моментів, які дозволять нам розширити можливості застосування авіації, в порівнянні з тими, які ми маємо на сьогодні.

Але у цій бочці з медом, як висловився експерт, є й трохи дьогтю.

“Зараз багато тиражують повідомлення, що ми від Нідерландів отримаємо 42 винищувачі F-16. Проте відомо, що в цієї країни боєздатних не 42 винищувачі, а лише 24. Решта — або на зберіганні, або використовуються у форматі канібалізму, тобто в якості запчастин, – акцентує співрозмовник. – Схожа ситуація і з винищувачами Данії, тільки в тому відмінність, що данські ВПС передадуть Україні не всі свої F-16, а 19, тобто – боєздатну частину від загальної кількості”.

На це звернув увагу й Валерій Романенко: "У мережі вже встигли підрахувати: 42 винищувачі від Нідерландів + 19 від Данії = 61 одиниць. Тобто 5 ескадрилій F-16. Втім, це не зовсім так. 5 ескадрилій не вдасться сформувати, бо там є певна кількість двомісних літаків, які підуть на тренувальні потреби, певна кількість — на заміщення втрат, на запчастини. Тож якщо оперувати реальними цифрами — 4 ескадрильї".

Чи достатньо цього? Ще до офіційного оголошення про передачу нам F-16 звучали оцінки, що 4 ескадрильї, а це 48 літаків, навіть дуже непогано.

Тепер же у Повітряних силах озвучують іншу цифру: для переваги в небі Україні потрібно близько 130 літаків.

“Я не думаю, що нам цього буде достатньо. Поясню чому. Якщо ми отримаємо усі літаки від Нідерландів та Данії, можливо, щось підкине ще Бельгія та Польща, зрештою, США, які мають близько півтора сотні цих “пташок” на базах зберігання, то це дозволить нам здобути паритет у повітряних боях з ворогом. Але не перевагу. Для того, щоби російську авіацію взагалі виключити з бойових дій, фактично у повному складі, нам потрібні більш потужні літаки”, – каже авіаексперт.

Отже, під цифрою 130 літаків мається на увазі не тільки F-16. 

“Навіть 100 F-16 не здатні повністю змінити ситуацію. Для цього нам потрібно змінювати якість нашої авіації, переходити на натівський рівень повітряних сил. Наприклад, отримати хоча б 12 одиниць F-15, які нищитимуть російські літаки прямо в зонах їх чергувань. Зараз же над своєю територією росіяни відчувають себе невразливими. Крім того, нам потрібні літаки постановники перешкод, літаючі радари, розвідувальні літаки, що здатні забезпечувати ЗСУ тактичною інформацією. Усіх цих літаків у нас немає як класу. Втім, гадаю, що з літаками буде така ж історія, як і з іншим сучасним озброєнням. Тобто отримання F-16 стане кроком для отримання від США більш сучасних винищувачів: якщо ми впораємося й ефективно застосовуватимемо ці “машини”, то зможемо сподіватися на винищувачі класу F-15 останньої моделі. І тоді працюватимемо з російськими літаками на рівних”, – вважає Валерій Романенко.

Вологі мрії ворога: F-16 не стануть легкою мішенню для російських ППО

Коли партнери оголосили про передачу Україні західних танків — в РФ одразу ж почали голосити, що на полі бою ця техніка стане “легкою мішенню”. Після повідомлень про передачу літаків чуємо те ж саме. Воєнкор окупантів Андрій Клінцевич заявив, що американські винищувачі F-16 у разі передачі їх Україні стануть ідеальною ціллю для авіації та ППО Росії: “Завжди оборонні речі створюються під конкретну загрозу, елемент озброєння противника. Так от, усе в нас створено під F-16, це ідеальна ціль. Щойно вони наблизяться щонайменше на 200 км до нашого кордону, їх гарантовано всіх зіб'ють наші дальні ракети "повітря-повітря" Р-37 із дальністю 300 км, і комплекси ППО. (…) Складнощі зі знищенням F-16 виникнуть, якщо ЗСУ вирішать розмістити їх на заході України. Тоді доведеться завдавати ударів по аеродромах базування, оскільки в повітрі їх дістати на такій відстані набагато складніше”.

F-16 не стануть легкою мішенню для російських ППО

Що на це скажуть наші експерти?

“Не варто недооцінювати російську ППО. Вона дійсно досить потужна та агресивна. Але хто сказав, що F-16 мають заходити в зону ураження їх ППО? Крім того, все західне озброєння має перевагу над російським. Це доведено у цій війні. Хоч F-16 – розробка 70-х років, але, як і Patriot, вони були модернізовані новітніми засобами. Нарешті не варто говорити, що F-16 будуть вразливими на аеродромах. Вже минуло майже півтора року повномасштабної війни – і українська авіація досі працює”, – наголошує Юрій Ігнат.  

А це — Валерій Романенко: “Літаки будуть розосереджені, не більше однієї ланки (чотири літаки) на одному аеродромі. Тобто якщо нам дадуть ескадрилью з 12 літаків, — це три ланки на шести аеродромах, один основний, один запасний. Крім того, на кожному аеродромі є ЗБУ — залізобетонні укриття, ще радянських часів, які витримують навіть удар ядерної зброї, і ці F-16 будуть захищені”

За його словами, у росіян просто немає такої зброї, якою би вони могли вразити ці укриття для літаків. Такі ЗБУ мають велику площу і всередині них можна виконувати все: і ремонт літака, і озброєння, і заправку, і підготовку до бойового вильоту.

“Жодної небезпеки на землі взагалі не буде. Ракети Х-22 туди не долетять, бо ці аеродроми будуть подалі від лінії зіткнення», – каже експерт.

Ще важливий аспект – аби ці летовища були прикриті системами ППО.

“Але для цього нам будуть потрібні не найскладніші системи ППО, як от NASAMS, Patriot і так далі. Для додаткового захисту літаків достатньо простіших – тих же HAWK чи Aspide”, – переконує пан Романенко.

Шведські Gripen: українські пілоти наразі їх тестують, втім, очевидно, не просто так

“Був візит президента України й командувача Повітряних сил ЗСУ Миколи Олещука до Швеції. Вирішено залишити там двох пілотів, які можуть зробити аналіз та висновки щодо того, чи може цей літак стати на озброєння”, – розповів Юрій Ігнат.

За його словами, треба оцінити скільки часу знадобиться українським пілотам для опанування цієї техніки.

“Тобто зараз триває тестування, вивчення можливостей, щоб Україна в перспективі мала ще один літак на озброєнні. Можливо, це буде Gripen”, – додав  речник Повітряних сил ЗСУ.

Поки що Швеція заявила, що не планує передавати Україні ці винищувачі, але все ж таки, сьогодні ні, а завтра, може, й так.

У будь-якому разі основним літаком, який необхідний нашій країні, залишається F-16. Але…

“Звісно, як і всі натівські країни, нам ідеально було б мати один тип бойового літака. Інакше можна «захекатися» з їх забезпеченням і обсговуванням. Але зараз ми воюємо, несемо втрати, а відтак потрібно мати не тільки план А, але й план Б на випадок, якщо ми понесемо втрати у Су-24. Тому нам потрібні додаткові опції. Звісно, Gripen не стануть основними бойовими літаками, але в якості резервного типу, наприклад, для використання крилатих ракет… Gripen можуть нести Storm Shadow, SCALP, TAURUS. До слова, у Чехії, яка перебуває в процесі отримання F-35, є ці літаки. Близько 14 одиниць. Думаю, вони могли б передати їх нам”, – каже Валерій Романенко.

Gripen

Та чи не створить це додаткові труднощі нашим пілотам та інженерам? Адже є така думка, що освоювати одразу дві машини складно. Цікавимося в експерта, чи погоджується він з цим.

“Gripen дуже схожі на F-16. У них практично аналогічне обладнання та озброєння, – розповідає пан Романенко. – Чи нашим пілотам складно буде їх опанувати? Ні. Якщо навчаться літати на F-16, то без проблем зможуть опанувати і Gripen. В американців стандартний курс переходу з типу на тип — 3 місяці. Наші в бойових умовах зможуть і за два. Тим більше, що всі процедури, вся термінологія, озброєння їм уже будуть знайомими”.    

Роман Світан висловився аналогічно: “ Думаю, українські пілоти здатні без проблем перевчитися на Gripen за 2-3 місяці”.

Що відомо про винищувачі Saab JAS 39 Gripen?

JAS розшифровується як Jakt – винищувач, Attack – штурмовик, Spaning — розвідник. Озброєння літака складається з гармат 27-мм Mauser BK27. Також літак може нести ракети: повітря-повітря (шість Rb.74 (AIM-9) або Rb 98 (IRIS-T), чотири Rb.99 (AIM-120) або MICA, чотири Rb.71 (Skyflash) або Meteor), земля-земля (чотири Rb.75, дві KEPD-350, дві протикорабельні Rbs.15F) та бомби (чотири GBU-12 Paveway II, дві Bombkapsel 90 (касетна бомба), вісім Mark 82).

Мирослав Ліскович. Київ

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю знахідкою

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *