Причина тривог і бід українців: що відомо про літак МіГ-31К, який несе ракети “Кинджал”

Характеристики МіГ-31К / Колаж 24 Каналу (Ілюстративне фото)

Росія, 29 грудня, використала проти України винищувачі МіГ-31К, які є носіями гіперзвукових ракет “Кинджал”. Підняття росіянам літаків МіГ-31К у небо є причиною для всеукраїнських повітряних тривог. Хоча Росія відносно рідко використовує дефіцитні та дорогі ракети “Кинджал”, ризик занадто високий, щоб ігнорувати тривогу, коли МіГ-31К перебуває у небі.

  • 1Тривоги через МіГ-31К можуть лунати по кілька разів на день
  • 2Чи може Україна боротися з “Кинджалами”
  • 3Підводний аерофлот росіян: МіГ-31 загорівся та впав в озеро
  • 4Скільки МіГ-31 має Росія
  • 5Коли МіГ-31К з’явився у Білорусі
  • 6Характеристики МіГ-31К
  • 7Не лише “Кинджали”: чим небезпечний МіГ-31:К
  • 8Лякають “ржавими відрами”
  • 9Росія забрала свої МіГ-31К з Білорусі

За кількістю авіаційного парку, попри втрати в Україні, ВКС Росії продовжують утримувати статус других, після США. Однак на озброєнні Росії здебільшого старі літаки, зокрема й дещо модернізовані МіГ-31К. 24 Канал аналізує, чим небезпечні ці винищувачі для України.

Тривоги через МіГ-31К можуть лунати по кілька разів на день

Якщо в Росії або на території Білорусі злітає російський МіГ-31К, то в Україні неодмінно оголошують повітряну тривогу.

Річ у тім, що ракета Х-47 “Кинджал”, яку несе цей літак, становить загрозу для всіх регіонів країни. Ця ракета може вражати цілі на відстані до 2 000 кілометрів.

Що відомо про ракети “Кинджал” / Інфографіка 24 Каналу

Максимальна швидкість “Кинджала” – 10 Махів, тобто приблизно до 12 000 кілометрів на годину. Вони небезпечні тим, що можуть маневрувати на траєкторії польоту.

Іноді повітряні тривоги, пов’язані з МіГ-31К, бувають нетривалими. У Повітряних силах пояснювали, що подекуди росіяни підіймають ці літаки для тренувальних польотів.

Наприклад, 8 травня відбувся зліт МіГ-31К з аеродрому “Саваслейка”, що в Росії. МіГ-31К могли також супроводжувати ще й винищувачі Су-30СМ.

Також парк літаків, який Росія тримає у Білорусі, так чи інакше потребує регламентних робіт. Проводити їх окупанти можуть саме на території Росії.

В Україні через МіГ-31К в небі оголошували повітріяні тривоги 25, 26, 27 і 28 грудня 2023 року. Кожного разу літаки стартували з аеродрому Саваслейка (Нижньогородська область). На щастя, пусків ракет не було.

Повітряні тривоги можуть тривати кілька годин і вони таким чином паралізують все життя в Україні, негативно впливаючи як на економіку, так і на ментальне здоров’я українців. Втім, українці знайшли вихід –вони ставляться до російської загрози з іронією, а сам літак – носій “Кинджалів” стали називати “Мить” (український переклад російського слова “миг”, яке співзвучне з назвою літака). При цьому до іменника “Мить” зазвичай додається міцний прикметний “й**ана”, щоб підкреслити ставлення до російської геноцидної авіації. Також українці активно під час повітряних тривог надсилають прокльони пілотам “Миті” та персонально бажають усяких негараздів Саваслейці, де ті базуються.

При цьому далеко не завжди Росія тільки лякає “Кинджалами”. Так у ході масованої комбінованої атаки 29 грудня 2023 року проти українських міст росіяни запустили 5 ракет Х-47М2 “Кинджал” за допомогою 5 літаків Міг-31М, які піднялися в небо з Астраханської області. На жаль, всі ракети не були перехоплені силами ППО. Пуски відбулися о 6:30 ранку 29 грудня.

Чи може Україна боротися з “Кинджалами”

  • Донедавна Україна не мала засобів боротися з гіперзвуковими ракетами типу “Кинджал”. Та ситуація змінилася після того, як партнери у квітні 2023 року передали Україні ЗРК Patriot.
  • У ніч проти 4 травня над Києвом вперше було збито російську ракету “Кинджал” завдяки ЗРК Patriot. У Повітряних Силах зазначили, що росіяни, на жаль, зарано дізналися про здатність України збивати цей тип ракет.
  • Крім того, речник Повітряних Сил ЗСУ Юрій Ігнат наголосив, що не варто сильно тішитися. Річ у тім, що Україні все одно потрібно мати більше систем ППО, щоб протистояти атакам Росії.
  • Такі ракети, як “Кинджал”, можна збивати винятково в автоматичному режимі. Крім ЗРК Patriot, потенційно ці ракети може збивати система FSAF SAMP/T, яку теж має отримати України.
  • Разом з тим, на Заході вважають, що збиття російського “Кинджала” завдяки ЗРК Patriot поставило під сумнів можливості нового покоління озброєння Росії.
  • Кремлівська пропаганда рекламувала “Кинджал” як ракету, в якої немає аналогів. Та тепер “Кинджал” може виявитися не таким маневровим або швидким, коли наближається до цілі.

Підводний аерофлот росіян: МіГ-31 загорівся та впав в озеро

Удень 26 квітня 2023 року у мережі з’явилися кадри, на яких видно, що російський винищувач загорівся у повітрі над мурманською областю, після чого впав. Згодом стало відомо, що зазнав аварії саме винищувач МіГ-31, який впав в озеро Імандра біля селища Ріж-Губа.

Падіння МіГ-31 у Мурманській області: дивіться відео

Пілоти літака встигли катапультуватися і, як стверджують російські ЗМІ, вижили. Чого не скажеш про винищувач – його уламки розкидані на поверхні озера, а частина їх стала підводним російським аерофлотом.

Також російські ЗМІ з посиланням на джерела у силових структурах розповіли про причину аварії. Попередньо, під час виконання планового польоту загорівся один із двигунів. Потім літак упав в озеро.

Скільки МіГ-31 має Росія

На початку 2021 року ВПС Росії налічували 131 перехоплювач МіГ-31. Це радянський двомісний надзвуковий всепогодний винищувач-перехоплювач дальньої дії. МіГ-31К – це модифікація з можливістю підвісу ракети “Кинджал”.

Кількість російської авіації лякає, однак ресурс значної частини літаків окупантів вичерпався. Причина в тому, що літаки успадковані від часів колишнього Радянського Союзу, який припинив існувати у 1991 році.

Випуск МіГ-31 закінчився у 1994 році. Ці літаки модернізуються до варіантів МіГ-31БМ або МіГ-31К. Більшість з цих літаків служить понад 30 років і можливості їх подальшої експлуатації вичерпано. Потенційно на заміну цим літакам має прийти МіГ-41.

Про те, що МіГ-31 вже застарілий літак, свідчать чимало катастроф та аварій. У 2022 році відбулося щонайменше 5 таких інцидентів:

  • 29 січня 2022 року у Новгородській області МіГ-31 викотився за межі злітно-посадкової смуги та розвалився;
  • 8 квітня 2022 року у Ленінградській області МіГ-31 розбився, екіпаж катапультувався;
  • 1 жовтня 2022 року на аеродромі “Бельбек” в окупованому Криму МіГ-31К під час зльоту викотився зі злітно-посадкової смуги та вибухнув;
  • 2 грудня 2022 року у Приморському краю МіГ-31 під час тренувального польоту розбився, пілоти катапультувались;
  • 25 грудня 2022 у Білорусі сталося займання двигуна на одному з МіГ-31К.

Дивіться відео, як горів МіГ-31 у Приморському краю

Ще один схожий випадок стався у січні 2023 року. Під час польоту російського винищувача МіГ-31К поблизу Мінська стався “вибух” який зафіксували місцеві жителі, що проживають неподалік військового аеродрому.

Тепер до цього списку доєднається МіГ-31, який загорівся та втонув у Мурманській області.

Український військовий портал Defence Express, аналізуючи російські літаки, писав, що в Росії є близько 20 МіГ-31К. Водночас у ворога всього три екіпажі, які здатні застосовувати ракети “Кинджал” на Міг-31К.

Коли МіГ-31К з’явився у Білорусі

У листопаді 2022 року британська розвідка підтвердила розміщення під Мінськом МіГ-31К з ракетами “Кинджал”. Про це свідчить супутниковий знімок авіабази від 17 жовтня на якому видно контейнери від цих ракет поряд зі стоянкою, на якій ідентифіковано два МіГ-31.

Відповідно до супутникових фото від Planet Labs, станом на 1 листопада 2022 року на білоруському летовищі “Мачулищи” біля Мінська стояли мінімум 3 літаки МіГ-31К на відкритій стоянці.

Поряд з цими літаками була розташована мінімум одна гіперзвукова ракета “Кинджал”, пофарбована у білий колір.

МіГ-31К з “Кинджалом” в “Мачулищах”, 1 листопада 2022 року / Фото Planet Labs

Водночас норвезьке видання Faktisk повідомляло, що вперше МіГ-31К на аеродромі “Мачулищи” були помічені 18 жовтня 2022 року.

На знімку зафіксовані три літаки цього типу і теж на відкритій стоянці, хіба що кабіни прикриті брезентовим тентом.

Характеристики МіГ-31К

МіГ-31 – був першим радянським винищувачем 4 покоління. Як пише Defence Express, спочатку МіГ-31 призначався для перехоплення крилатих ракет та інших складних повітряних цілей. У літака визначні характеристики:

  • швидкість до 3400 кілометрів на годину,
  • стеля 20 кілометрів,
  • радіус дії 720 кілометрів,
  • вага 46,75 тонни.

До прикладу, жоден винищувач, який є в України, не здатен розвивати таку швидкість.

Різні модифікації МіГ-31 використовувалися як носії перспективних озброєнь та навіть для виведення на орбіту супутників. На початку 2010-х років обговорювалося питання щодо припинення експлуатації МіГ-31, але було вирішено залишити літак як модернізований перехоплювач МіГ-31БМ, а пізніше – модифікувати до МіГ-31К.

В огляді Defence Express йдеться, що в першій версії з УР “Кинджал” МіГ-31К на літак замість РЛС встановили нову систему зв’язку та цілевказівки.

Через розміри та вагу ракети змінився центр важкості літака. Це вимагало перенавчання пілотів. Досі застосовувати УР “Кинджал” могли лише висококваліфіковані екіпажі – це вимагало дуже точно витримувати швидкісний режим та траєкторію польоту.

Фактично модифікований МіГ-31К виконує функцію “1-го ступеня” ракети. Він розганяється та набирає велику висоту, після чого виконує пуск. Система вказівки дозволяє вводити польотне завдання прямо з борту літака.

Не лише “Кинджали”: чим небезпечний МіГ-31:К

Модернізований МіГ-31К – основний носій російського гіперзвукового авіаційного ракетного комплексу Х-47м2 “Кинджал”. Вперше про МіГ-31К як носіїв нових ракет “Кинджал” повідомив Владімір Путін у посланні Федеральним зборам у 2018 році.

МіГ-31К з “Кинджалом” / Фото з росЗМІ

Також літак є носієм ракет великої дальності класу “повітря-повітря” Р-37М, яку вважають авіаційною ракетою з однією з найбільших дальностей ураження. Ракета розвиває максимальну швидкість до 6М та здатна уражати цілі на дальності до 300 кілометрів.

Кількість МіГ-31К у Росії оцінюється як незначна у порівнянні з понад сотнею “лінійних” МіГ-31. МіГ-31 у ролі звичайного перехоплювача доволі небезпечна машина через наявність потужного радіолокаційного обладнання.

Defence Express наголошує, що реальну загрозу ракети “Кинджал” почнуть представляти лише тоді, коли їх можна буде пускати з літаків МіГ-31И, а не МіГ-31К. Однак загрозу в жодному разі не слід відкидати.

Лякають “ржавими відрами”

Але є одне “але”. Винищувачі МіГ-31К дійсно небезпечні, враховуючи, що можуть нести “Кинджали”. Правда росіяни у своїх прагненнях налякати українців абсолютно не розуміють, що їхні методи убогі.

Так, виклали у мережу ролик, на якому показали буцімто бойову роботу ракетоносія. Здавалося б, звичайний політ. Можемо розходитися. Але на ньому нам якраз показали ракети, які під своїми крилами тримає цей МіГ-31К. І тут цікаві кілька моментів:

  • напис маркером нашвидкуруч “Zа Брянщину” та “Zа Донбасс”;
  • сам стан ракети.

Окупанти погрожують ржавими ракетами: дивіться відео

Можна побачити, що її крила повністю покриті іржею. Ми б, звичайно ж, пожартували, що ворог використовує ржаві відра, але не в цьому випадку. Слід розуміти, що такі ракети не менш небезпечні. Ба більше, вони можуть бути ще більш непередбачувані в траєкторії польоту, якщо конструкція в польоті почне розсипатися.

Напрошується один чіткий висновок. Окупанти не припиняють використовувати МіГ-31К, в тому числі для залякування. Але вони настільки поспішають, що матеріали, мета яких посіяти серед українців страх, викликає лише сміх. Адже вони вкотре продемонстрували, що дійсно є “другою армією світу”, але з кінця.

Росія забрала свої МіГ-31К з Білорусі

На початку квітня 2023 року Росія забрала з Білорусі свої літаки МіГ-31К, які у кількості трьох одиниць базувались під Мінськом на авіабазі Мачулищі.

Окупанти перекинули літаки на територію Росії. Речник Повітряних Сил ЗСУ Юрій Ігнат наголосив, що росіяни вже не вперше забирають свої МіГи з території Білорусі. Ідентичний крок Росія робила наприкінці 2022 року.

Ігнат пояснив, що коли з Білорусі відлітають кілька МіГів, які там розташовані, це може бути ротація або певні технічні моменти.

За словами Ігната, ймовірно, їм потрібні регламентні роботи, адже техніка повинна обслуговуватися не тільки на стоянці.

Показуємо аеродром “Саваслейка” на карті

Источник: www.24tv.ua

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю знахідкою

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *