Перезавантаження “автоцивілки”: чого очікувати водіям

ПАРТНЕРСЬКИЙ МАТЕРІАЛ Матеріали з позначкою “Спецпроєкт”, “Партнерський матеріал” чи “Актуально” розміщені на комерційній основі. Редакція може не поділяти цю позицію. Лілія Траспетрихіна

На дорогах щодня трапляються ДТП різної складності. Тож необхідно бути готовим до будь-якого розвитку подій.

Зокрема, слід подбати про відшкодування витрат. Тож кожен власник транспортного засобу повинен обов’язково застрахуватися. Детальніше про те, які зміни чекають водіїв, – далі в матеріалі.

Що таке “автоцивілка” і чому вона обов’язкова

Власний автомобіль зобов’язує водіїв укласти “автоцивілку” – договір обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності (далі – ОСЦПВ). Простими словами, це страхування для всіх власників транспортних засобів, яке покриває шкоду у випадку дорожньо-транспортної пригоди.

Зокрема поліс компенсує витрати, пов’язані із заподіянням шкоди життю, здоров’ю та майну потерпілих осіб, що спричинені аварією. До прикладу, ремонт автомобіля потерпілого чи відшкодування витрат на лікування постраждалим (водію та/або пасажирам).

Варто зауважити, що незабаром умови укладення “автоцивілки” будуть змінені, адже 17 червня 2024 року був ухвалений новий Закон. Це була необхідна дія, яка не лише сприятиме розвитку страхового ринку, а й підвищить страховий захист.

Щоб дізнатися більше про обов’язкове страхування, дивіться відео

Чому довелося змінити Закон

Ринок обов’язкового страхування автівок потребував комплексного оновлення, оскільки його регулювання базувалося на законодавстві, що було прийняте ще 1 липня 2004 року. Нацбанк України ставив перед собою завдання впровадити нову якісну модель регулювання, яка відповідала б європейським стандартам і враховувала інтереси як страхувальників, так і потерпілих.

Відтак довелося розробити новий Закон, важливим завданням якого є виконання зобов’язань України за Угодою про асоціацію з Європейським Союзом, зокрема щодо впровадження норм Євродирективи Motor Insurance 2009/103/ЄС.

17 червня нову редакцію Закону підписав Президент України Володимир Зеленський. Цей документ удосконалює регулювання ринку обов’язкового страхування цивільної відповідальності власників транспортних засобів та впроваджує ряд реформаційних змін, які наближають його до європейських стандартів.

Крім того, це важливий крок для втілення Плану відновлення України від наслідків війни. Підкреслимо, що закон набуде чинності з 1 січня 2025 року.

Про які ключові зміни варто знати водіям та іншим учасникам дорожнього руху

Усього розповімо про 7 головних новацій Закону, які сприятимуть підвищенню страхового захисту за договором “автоцивілки”.

Індивідуальні ціни на поліси “автоцивілки”

Індивідуальні ціни на поліси “автоцивілки” для кожного страхувальника стануть нормою. Державне регулювання цін на страхові поліси скасують.

Це дозволить страховим компаніям самостійно формувати ціни, враховуючи персональну історію кожного клієнта (відсутність чи наявність ДТП у минулому тощо).

До слова, наразі розмір базового платежу та коригувальних коефіцієнтів регламентується, а тому страховики мусять відштовхуватись від нього.

Посилення захисту потерпілих при ДТП

Новий Закон посилює захист потерпілих від ДТП. Максимальні розміри страхової виплати за шкоду здоров’ю та майну поступово збільшаться, наближаючись до європейських стандартів.

Наприклад, зараз максимальні розміри виплат за полісом “автоцивілки” такі:

  • 160 тисяч гривень на одного потерпілого за шкоду, завдану майну;
  • 320 тисяч гривень одному потерпілому у ДТП за шкоду життю та здоров’ю.

Відповідно до нового Закону, уже з 1 січня 2025 року розміри виплат збільшать і вони становитимуть:

  • 250 тисяч гривень на одного потерпілого за шкоду, завдану майну;
  • 500 тисяч гривень одному потерпілому у ДТП за шкоду життю та здоров’ю.

Упродовж наступних років ці суми буде поступово збільшено до розмірів, встановлених у країнах Євросоюзу.

Як зростатимуть страхові суми / Фото НБУ

У підсумку, відповідно до статті 14 цього Закону, яка вступить в дію вже у січні, через п’ять років після вступу України до ЄС страхова сума буде:

  • за шкоду майну – у розмірі, еквівалентному не менше 1,3 мільйона євро на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб;
  • за шкоду життю та здоров’ю потерпілих осіб – у розмірі, еквівалентному не менше 1,3 мільйона євро на одну потерпілу фізичну особу, та у розмірі, еквівалентному не менше 6,45 мільйона євро на один страховий випадок незалежно від кількості потерпілих осіб.

Щобільше, планують вдосконалити й механізм страхових виплат у разі втрати життя та здоров’я під час ДТП. Зараз потерпілим здійснюється лише одноразова виплата, надалі ж вони зможуть отримувати ануїтетні (тобто регулярні) виплати:

  • у разі стійкої втрати працездатності потерпілої особи (інвалідність) – щомісячні виплати протягом строку інвалідності особи, але не довше ніж до досягнення пенсійного віку;
  • у разі смерті потерпілої особи – щомісячні виплати тим, хто був на утриманні померлої людини протягом чинності права на утримання.

Такий підхід дозволить суттєво покращити захист потерпілих упродовж часу, якого вони потребуватимуть.

Модель прямого врегулювання збитків (ПВЗ) стане обов’язковою

В Україні запровадять модель прямого врегулювання збитків (ПВЗ), яка стане обов’язковою. Це означає, що потерпілі зможуть звертатися безпосередньо до своєї страхової компанії, щоб отримати компенсацію, уникнувши складних процедур з винуватцем ДТП.

Розрахунок страхової виплати буде відбуватися без урахування зносу автомобіля

Розрахунок виплат за страховим випадком тепер буде проводитися без врахування зносу автомобіля. При цьому для оцінки вартості ремонту автомобіля враховуватимуть ціни нових запчастин.

Однак ця інновація стосується авто, які перебувають в експлуатації до 5 років. Водночас для автомобілів віком від 6 років при розрахунку витрат на ремонт братимуть до уваги ціни на запчастини-аналоги.

Відтак страховик буде зобов’язаний надати потерпілій особі три варіанти станцій технічного обслуговування (СТО), розташованих в межах 150 кілометрів від її місця проживання. У випадку відмови людини від оплати ремонту на СТО, виплата здійсниться на її поточний/платіжний рахунок.

Таким чином, компенсацію надаватимуть повністю, на відміну від попереднього підходу, коли знос автомобіля враховувався при розрахунку виплат за страховими полісами, що призводило до заниження суми відшкодування. Спрощений процес взаємодії зі страховиком дозволить клієнтам отримати відновлений автомобіль після аварії в найкоротші терміни.

Скасування франшизи

З моменту набуття чинності Закону відбудеться скасування франшизи – споживачам більше не потрібно буде сплачувати частину коштів самостійно, страховик відшкодує вартість ремонту повністю.

Додамо, що до запровадження нового законодавства франшиза могла становити до 2% від страхової суми (до 3200 гривень), які винний у ДТП водій виплачував самотужки.

Знижки для пільгових категорій громадян залишаться

Раніше правові норми закладали дві категорії осіб, які мали пільги щодо обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності. Мовиться про звільнених від обов’язку страхування, а також осіб, які отримували знижку 50% на страховий поліс “автоцивілка”.

Новий закон зберігає пільгові знижки в розмірі половини суми для певних категорій осіб. Це стосується, зокрема:

  • учасників бойових дій;

  • постраждалих учасників Революції Гідності;

  • постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи I або II категорії;

  • пенсіонерів;

  • людей з інвалідністю І групи.

Окремо слід зауважити, що зниження вартості страхового поліса для цих категорій осіб розповсюджується лише на автомобілі, які не використовують для комерційних перевезень пасажирів чи вантажу та мають обсяг двигуна до 2500 сантиметрів кубічних або потужність до 100 кіловатів (для електромобілів).

Ліміт страхових виплат за Європротоколом скасують

Наразі найбільша сума відшкодування за завдану шкоду майну потерпілих в разі оформлення Європротоколу становить 80 тисяч гривень на кожного постраждалого.

Європротокол – документ про дорожньо-транспортну пригоду без участі уповноважених на те працівників Національної поліції України.

Згідно з новим Законом, ліміт страхового відшкодування буде у межах страхової суми за “автоцивілкою” (однак максимальний розмір виплат може встановити Нацбанк у майбутньому).

Наголосимо, що всі вищеперелічені зміни спрямовані на покращення якості страхових послуг, підвищення рівня захисту страхувальників та розвиток ринку обов’язкового страхування цивільно-правової відповідальності в Україні. Щобільше, вони є важливим кроком на шляху євроінтеграції України.

Важливо! Матеріал підготовано спільно з Національним банком України за підтримки Ліги страхових організацій України у межах всеукраїнської інформаційно-просвітницької кампанії #ЗнайСвоїПрава_Страхування. Вона триватиме до кінця вересня 2024 року у всіх регіонах України.

Мета кампанії – захистити права страхувальників і поліпшити знання споживачів про страхові послуги. Онлайн-майданчиком для її проведення є освітній сайт Національного банку з фінансової грамотності “Гаразд”.

До речі, один із розділів сайту присвячений страхуванню та страховим послугам. Також користувачі можуть перевірити свої знання за допомогою тематичного тесту про страхування.

У межах кампанії Національний банк України разом із партнерами розповідає про те, як обрати страхову компанію, і на що слід звертати увагу під час укладення договору страхування; як отримати вичерпну інформацію про страхові продукти та що робити, якщо ваші права споживача страхових послуг порушили.

Источник: www.24tv.ua

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю знахідкою

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *