2021-2030. Прибулець із далекого космосу і… національне відродження

09.04.2021 15:00

Укрінформ

Чому астероїди мають гавайські імена

Не перший рік таємничий міжзоряний прибулець під назвою “Оумуамуа” мчить через нашу Сонячну систему. Його відкрили 19 жовтня 2017 р. за допомогою американського автоматичного телескопа “Pan-STARRS 1” із діаметром дзеркала 1,8 метра з проникненням до 22-ї зоряної величини. Такий встановлено на вершині гавайської гори Халеакала. Назвали гігантський НЛО “Oumuamua”. Із гавайської мови (ōlelo Hawaiʻi) “ou mua mua” перекладається як “Розвідник” або “Посланець іздалеку, який прибув першим”. І це міцно пов’язало далекий космос і національне відродження. “Неможливо”, – похитаєте ви головою. “Слухайте”, – відповім я.

Досить швидко за траєкторією астрономи з’ясували: темно-червоний, сильно витягнутий металевий або скелястий прибулець довжиною понад 400 метрів та завширшки лише 35 м походить з іншої (!!!) зоряної системи. Так було виявлено перший гігантський міжзоряний об’єкт, що опинився в нашій Сонячній системі.

Перша світлина “Оумуамуа”, зроблена італійським астороном Лукою Буцці (Luca Buzzi) з Астрономічної обсерваторії Скіапареллі (Schiaparelli Astronomical Observatory)

Вчених світу “Оумуамуа” спантеличив, кожен губився у власних здогадках. Одні вважали, що це – комета, інші – космічний корабель інопланетян. На три роки запала гнітюча пауза, і лише днями нові дослідження розвіяли сумніви: “Оумуамуа” – уламок планети, схожої на Плутон, але з іншої сонячної системи. Докладніше про всю цю історію – у сьогоднішньому матеріалі.

Аві Лоб

Різні точки зору об’єднало одне – “Посланець” цей не схожий ні на що, що зазвичай літає в Сонячній системі. Тому саму природу “Оумуамуа” тривалий час вгортав морок. Кілька дослідників, рахуючи й астронома із Гарвардського університету (Harvard University), американського фізика-теоретика ізраїльського походження Аві Лоба (Avi Loeb; 1962), навіть наполягали: цей НЛО – не що інше, як космічний крейсер інопланетян. Другі припускали, що то – астероїд; треті, ймовірно, – міжзоряна комета. Минув час, і кілька зважених статей, нещодавно опублікованих у часописі “Journal Оf Geophysical Research” Американської геофізичної спілки (American Geophysical Union), пропонують іншу теорію.

Зокрема, один із авторів тих публікацій, астрофізик із Університету штату Арізона (Arizona State University, ASU) Стівен Деш (Steven J.Desch) стверджує:

– Схоже, ми розгадали таємницю того, що таке “Оумуамуа” і можемо обґрунтовано заявити: це шматок “екзо-Плутона”, планети, подібної до Плутона, але з іншої Сонячної системи.

Зоряний крейсер «Галактика» з однойменного телесеріалу

Зі співавтором нової гіпотези Аланом Джексоном, колегою по Школі досліджень Землі та космосу (School Оf Earth Аnd Space Exploration ASU), професор Деш вважає: півмільярда років тому інший невідомий космічний об’єкт вдарив материнську планету Оумуамуа. Це призвело до того, що утворений “Посланець” помчав до нашої Сонячної системи. Коли об’єкт наблизився до Сонця, рух міжзоряної брили пришвидшився, оскільки жар світила й космічне випромінювання почали активно випаровувати крижане тіло. Хвостаті комети прямують за схожою траєкторією руху, відомою як “ефект ракети”: легшаючи, вони наче відштовхуються від Сонця.

Стівен Деш

Спантеличувало в невідомому гостеві інше. Він скидався на астероїд, але мчав, наче… комета. Разом із тим, на відміну від комети, “Оумуамуа” не мав видимого хвоста у вигляді шлейфу. Саме тому висновки вчених хиталися між кометою та астероїдом, астрофізик Стівен Деш пройшовся по сенсаційних твердженнях:

– Нічого не вдієш, значна більшість заклопотані інопланетянами. Саме тому перший об'єкт із-за меж Сонячної системи примусив людей думати про прибульців. Але в сучасній науці важливо не робити поспішних висновків.

*   *   *

Оскільки тривалий час хімічний склад “Посланця” залишався невідомим, довелося поворушити мозком та використати новітній інструментарій. Були розроблені спеціальні комп’ютерні моделі, і на значній відстані професори ASU Деш та Джексон чітко визначили, який тип льоду поблизу Сонця почне сублімуватися (змінюватися з твердого стану на газоподібний) і з якою швидкістю.

Тим часом, зважаючи на помітний “ефект ракети”, належало терміново з’ясувати: чи не загрожує нашій планеті небезпечне зіткнення. Після ґрунтовних обчислень вчені дійшли висновку: швидше за все, в основі “Оумуамуа” – азотний лід, речовина, якою вкриті (97-98%) поверхні карликової планети Плутон та супутник Нептуна Тритон. Людство зітхнуло з полегшенням – під впливом агресивних зовнішніх чинників “Oumuamua” поступово розмивалася наче звичайний змилок.

Кольоровий вигляд Плутона, зроблений міжпланетним космічним зондом NASA – New Horizons

Відкриття на цьому не закінчилися.

Нове дослідження Деша-Джексона свідчить, що за формою загадковий об’єкт схожий не на сигару, а на… печиво оригінального рудуватого кольору.

Дещо скорегованими виявилися і розміри “Посланця” – приблизно 45 метрів.

*   *   *

Подальші трансформації відбувалися на очах астрономів та астрофізиків. Наближаючись до нашої Сонячної системи – якщо бути точним, до Сонця – “Оумуамуа” втрачав верхні шари азотної криги, дорогою загубив 95% маси і розтанув до… тріски.

За словами авторів дослідження, об'єкт увірвався до нашої планетної системи ще в 1995 р., хоча це помітили набагато пізніше – у 2017-му.

Що це означає людською мовою?

Наша Сонячна система і досі небезпечна для нашого здоров’я, а астрономам треба якомога швидше дати точніші інструменти.

Уявляєте, 22 роки людська цивілізація існувала під молотом Бога, що будь-якої миті міг вдарити по Землі, а ми про це сном-духом не знали… Коли врешті-решт у жовтні 2017 р. вчені помітили “Oumuamua”, об’єкт уже… віддалявся від Землі зі швидкістю 315,5 тис. км/год.

Тож дослідники мали буквально кілька тижнів, щоб вивчити загадкового прибульця розміром із хмарочос. Безперервно кілька найпотужніших телескопів на землі й один у космосі – телескоп Хаббла (Hubble Space Telescope; автоматична обсерваторія на орбіті Землі. – О.Р.) вели спостереження, але розглянути “Оумуамуа” в деталях не змогли. По-перше, “Посланець” знаходився занадто далеко; по-друге, об’єкт виявився задуже тьмяним, аби розгледіти із застосуванням існуючих технологій.

Космічний телескоп Хаббла

*   *   *

Власне, далі можна було б і не перейматися – давно “Oumuamua” перетворився на цяточку світла за мільйони й мільйони км від Землі, бо залишає межі нашої Сонячної системи. Його швидкість і траєкторія дозволили визначити, що об’єкт не обертається навколо Сонця і більше до нашої Сонячної системи не повернеться.

Перша траєкторія Oumuamua, що летів через Сонячну систему, жовтень 2017 р., ілюстрація NASA

Одна з гіпотез траєкторії Оумуамау

Уточнена траєкторія Oumuamua, що летів через Сонячну систему,  жовтень 2017 р., ілюстрація NASA

Проте сучасна наука звикла усе розкладати по поличках і розставляти крапки над “ї”. Чим менше загадок залишається у Всесвіті, тим глибшає наше розуміння Натури.

Було б дивно, якби всіх вчених нова гіпотеза влаштувала. Проти нещодавно опублікованих висновків із дослідження професорів Деша-Джексона рішуче виступив фізик-теоретик Аві Лоб із Гарвардського університету. Він залишився при власній точці зору, захищаючи версію: “Посланець”, швидше за все, мав штучне походження. Іншими словами, був чимось із позаземної цивілізації; можливо, легким зорельотом. Принаймні нещодавно опублікована книжка “Інопланетянин: перша ознака розумного життя за межами Землі” (“Extraterrestrial: The First Sign of Intelligent Life Beyond Earth”) Аві Лоба збудована саме на цій концепції.

У недавньому інтерв’ю головний астроном Гарварду Аві Лоб рішуче заявив:

– З огляду на те, що, на відміну від комет, астероїдів і чогось ще, раніше баченого нами, “Oumuamua” є іншим за своєю природою. Саме за цієї причини ми не можемо розглядати “Посланця” як “звичайний об’єкт”, на чому наполягають більшість дослідників. Якщо ми замислюємося над “чимось, чого раніше не бачили”, слід не ховати в довгу шухляду і гіпотезу про штучне походження тіла із далекого космосу та зібрати більше доказів, а значить, проаналізувати інші схожі явища.

У цій царині поки що похвалитися людству немає чим. Нагадаю: єдиним іншим космічним об'єктом з іншої зоряної системи, який потрапив у нашу, стала комета 21/Борисов (первісна назва – C/2019 Q4). Вона прилетіла до нас із сузір’я Кассіопеї поблизу кордону з сузір’ям Персея. Її відкрив ​​30 серпня 2019 р. кримський (!!!) астроном-аматор Геннадій Борисов. Та хвостата гостя пройшла крізь екліптику Сонячної системи наприкінці жовтня 2019 р., а найближче до Землі промайнула 28 грудня 2019 р.

Об'єкт Оумуамуа – перший зоряний крейсер прибульців у Сонячній системі

*   *   *

Ясна річ, списи у науковій полеміці щодо природи “Оумуамуа” не перестали ламатися, а прихильники різних теорій обмінюються елегантними ляпасами. Зокрема, заочно полемізуючи із професором Аві Лобом, професор Стівен Деш перевів дискусію на кондитерський рівень:

– Коли “Oumuamua” опинився якнайближче до Землі, він мав ширину в шість разів більшу, ніж товщину. Це приблизно пропорції однієї печеньки “Oreo”.

Одна з перших ілюстрацій Оумуамуа

Підтримав колегу і професор Алан Джексон, додавши для наукової пристойності:

– Нині “Посланець” вийшов за межі орбіти Урана, а значить, летить на відстані від Землі приблизно за 3,2 мільярда кілометрів. Це значить, предмет дискусії став настільки малим, що його не бачить навіть космічний телескоп Хаббла. Як підсумок, астрономам-практикам доведеться покладатися на оригінальні спостереження і, сподіваємось, продовжувати вдосконалювати свої висновки.

Ясна річ, у чотири руки науково гамселити опонента куди ефективніше. Тож фінал у дискусії виконав астрофізик Стівен Деш, написавши:

– Коли “Оумуамуа” залишатиме нашу Сонячну систему, а станеться це приблизно 2040-го року, відношення ширини до товщини космічного “Oreo” складатиме 10 до 1. Можливо, “Посланець” виглядав печенькою, коли залітав до нашої Сонячної системи, але коли від нас вилітатиме, виглядатиме пласким млинцем.

А що ви хотіли? Космічне печиво також кришиться.

*   *   *

Приберу грайливий тон, бо окрему пісню слід заспівати про неймінг (product naming), тобто найменування продуктів. Є в сучасному маркетингу такий напрямок, фахівці з якого підбирають оригінальну назву для нового продукту чи бренду.

Так ось. Просто вражаючою видається подальша історія: американська обсерваторія, встановлена на вершині гавайського вулкана Халеакала та обладнана новітньою системою телескопів панорамного огляду і швидкого реагування Pan-STARRS (Panoramic Survey Telescope Аnd Rapid Response System), яка бачить об'єкти до 24-ї зоряної величини, а це дозволяє виявляти 99% астероїдів із поперечником понад 300 м, які перетинають земну орбіту, – погодилася на… гавайське ім’я таємничого міжзоряного об’єкта, відкритого на кошти дядечка Сема!

Pan-STARRS 1

Чо-му?! Але факт залишається фактом – відвідувач із глибокого космосу карбує помітний слід у поєднанні культури корінного населення Королівства Гаваї з сучасною астрономією. Експерти, які запропонували неймінг – “Oumuamua” (точніше – “ou mua mua”, або: “Розвідник” або “Посланець іздалеку, який прибуває першим”), – уже створили жменю імен для інших небесних об’єктів, виявлених на Гаваях за допомогою американських телескопів.

До складу спільної наукової команди філологів та фізиків-теоретиків увійшли експерти з гавайської культури та астрономії. Вони сподіваються, що їхні зусилля зміцнятимуть зв'язок між національною традицією, майже вимерлою на Гаваях, перетворяться на яскраве джерело культурної ідентичності та найбільш точно іменуватимуть астрономічні знахідки, відкриті в архіпелазі з 24 островів і атолів, розкиданих у північній частині Тихого океану.

*   *   *

Це – не мертвонароджений гуманітарний проєкт.

Міжнародний астрономічний союз (International Astronomical Union, IAU), який за традицією затверджує офіційні імена нових небесних тіл, уже розглядає два подання на неймінг гавайською мовою. Йдеться про два недавно відкриті незвичні астероїди.

Такий мультикультурний проєкт 7 січня 2021 р. на засіданні Американського астрономічного товариства в Сіетлі, штат Вашингтон особисто представила виконавчий директор гавайського астрономічного та культурно-освітнього центру “Імілоа” (Imiloa astronomy and cultural-education centre; “Імілоа”, значить – “шукати далеко”, “досліджувати”, “дослідник”), пані Ка’їу Кімура (Ka’iu Kimura). Зокрема про прадавню парадигму та духовну практику вона розповіла:

– У нашій національній культурі називання – це не просто звуки, якими ми позначаємо щось або когось. Ім'я у гавайській мові надає чіткої ідентичності, дозволяє одразу зрозуміти сам зміст предмету або збагнути суть явища.

Ка'іу Кімура

І, знаєте, це суща правда. Давня практика оголошення імені гавайською мовою називається “A Hua He Inoa” (“Слово має назву”). Це ніяк не пов’язано із запеклою суперечкою щодо… будівництва американської обсерваторії наступного покоління – 30-метрового телескопа на верхів’ї гори Мауна-Кеа на Великому Гавайському острові. Це спроба залагодити багаторічну суперечку щодо того, чи шанобливо американські астрономи будують і керують обсерваторіями, спорудженими на священних для корінних гавайців горах.

– Гуманітарний проєкт “A Hua He Inoa”, – стверджує пані Ка’їу Кімура, – це двостороння спроба перевернути суперечки у конструктивну розмову.

Колежанку підтримує директор канадсько-французько-гавайського телескопу на Мауна-Кеа Дуг Саймонс (Doug Simons):

– Ми маємо справу з рідкісним прикладом органічного зв’язку сучасної культури корінних народів з місцевими астрономічними відкриттями.

*   *   *

У кого народилася така смілива концепція?

Ще в березні 2017 р. гавайський підприємець Джон Де Фріс (John De Fries) запропонував місцевим культурологам, які консультували керівництво обсерваторії на горі Мауна-Кеа у зв’язках із громадськістю, подати ініціативу до Міжнародного астрономічного союзу, аби той місцевим зоряним відкриттям давав саме гавайські назви. Містером Де Фрісом рухала смілива ідея:

– Мені було цікаво перевірити, чи здатне людство збалансувати наукові устремління сучасних астрономів із глибокими духовними традиціями гавайців, аби обидві сторони краще розуміли, звідки вони походять і куди рухаються.

Одного дня Джон Де Фріс призначив зустріч Ка’їу Кімурі та Дугу Саймонсу. Вони зустрілися, знайшли спільну мову, і група ентузіастів почала розростатися, коли в середині жовтні 2017 р. астрономи на гавайській горі Халеакала відкрили міжзоряну космічну брилу, названу “Oumuamua”.

*   *   *

Раптом увесь пасьянс склався. Як стверджує Дуг Саймонс:

– Це був ключовий момент! Астрономи відкрили абсолютно новий клас об’єктів, що прилетів до нас із далекого космосу. Тому навіть від Міжнародного астрономічного союзу вимагалося нестандартне рішення – дати зовсім нове ім’я. То був шанс, про який усі сторони мріяли, але не чекали, що в найближчому майбутньому такий з’явиться. Його нам усім послало Небо.

І тоді виконавчий директор гавайського культурно-освітнього центру “Імілоа” Ка’їу Кімура зателефонувала своєму дядькові, професору гавайської мови та етнографічних досліджень Гавайського університету в Хіло Ларрі Кімурі.

Збори учасників гавайського астрономічного та культурно-освітнього центру “Імілоа”

Пасербиця окреслила ситуацію.

Наступного дня лінгвіст віддзвонився і запропонував небозі ім’я “Oumuamua”, “Посланець іздалеку, який прибув першим”.

*   *   *

Інколи духовне відродження народу може відбуватися через відродження національної мови та культури. Лише треба знайти (чи: створити) унікальний шанс та запропонувати партнерам безвідмовний план. Так трапилося із гавайськими етно-активістами та стурбованими філологами.

Ініціативна група із трьох засновників швидко згуртувала навколо себе команду “A Hua He Inoa” (“Слово має назву”), окрилену першим вдалим прикладом національного неймінгу. Це й справді була дивина: загадковий міжзоряний об'єкт просвистів над їхніми головами, танув у далечині нашої Сонячної системи, але окрилив сподіваннями, що всі їхні колективні зусилля можуть бути реалізованими.

Учні середніх шкіл та коледжів, залучені до неймінґу двох незвичних астероїдів

Відтепер “A Хуа Хе Іноа” прагне створювати гавайські імена… на замовлення.

У жовтні минулого року Ка’їу Кімура із колегами відібрали десять учнів середніх шкіл та коледжів, котрі вільно володіють гавайською мовою, і запропонували їм назвати два незвичні астероїди. Молодь, думаю, не просто відгукнулася, молодь відчула отой єдиний шанс у житті, який рішуче все змінює та допомагає уповні розкрити тебе, а можливо – навіть визначити власний шлях у подальшому житті.

Орбіта астероїда Ка’епаока’авела, що рухається дивною зворотною орбітою навколо Юпітера

*   *   *

Робота молодих розумів закипіла.

Орбіта астероїда Камо’оалева

І перший космічний посланець (2015) – ймовірно, фрагмент більшого астероїда – дістав назву Камо’оалева (Kamo’oalewa), тобто “нащадок, який по життю крокує самостійно”. Другий астероїд (2016), супутник, що рухається дивною зворотною орбітою навколо Юпітера, отримав ім’я Ка’епаока’авела (Kа’epaoka’āwela), тобто “пустотливий упертюх”.

Апарна Венкатесан

Поки обидва імені чекають на затвердження Міжнародним астрономічним союзом, професор кафедри фізики та астрономії Апарна Венкатесан (Aparna Venkatesan) з Університету Сан-Франциско (University Оf San Francisco), Каліфорнія переконує:

– У мові стільки всього є! Взагалі, мова – це надійний спосіб, як можна навчити нове покоління вчених дбати про спільну спадщину людської цивілізації.

Тепер розумієте, чому, починаючи з 18 січня 2021 р., виконавчий директор гавайського культурно-освітнього центру “Імілоа” Ка’їу Кімура та її колеги дають безкоштовні уроки гавайської мови співробітникам обсерваторій на горах Мауна-Кеа чи Халеакала. У планах – зібрати групу вчителів гавайських шкіл, щоб запропонувати відповідні імена для більшої кількості астероїдів, що будуть у майбутньому відкриті.

Пані Кімура сподівається, що астрономи світу підтримають їхні зусилля:

– Якщо науковці почнуть використовувати досвід Гаваїв, певна, вони переконаються у важливості подібних зв’язків. Контакт у нас уже встановлений.

Олександр Рудяченко

Ілюстрація правдоподібного життя “Oumuamua” – від народження в материнській системі близько 0,5 млрд років тому; через ерозію під впливом космічного випромінення під час подорожі до Сонячної системи; проходження через Сонячну систему, рахуючи наближення до Сонця 9 вересня 2017 р. та відкриття 19 жовтня 2017 р. У кожному пункті ця ілюстрація демонструє передбачуваний розмір “Оумуамуа” та співвідношення між його найбільшими та найменшими розмірами.

Використані джерела: 1,  2,  3,  4,  5,  6,  7,  8,  9,  10,  11,  12,  13,  14