Свого часу українські та іранські авіафахівці співпрацювали для розробки літаків.
Уночі проти 8 січня неподалік іранської столиці Тегерана розбився пасажирський літак “Міжнародних авіаліній України”, який прямував до Києва. За даними Ради нацбезпеки і оборони України, на борту перебувало 168 пасажирів та 9 членів екіпажу. Усі вони загинули.
На місці події працюють українські дипломати та іранські надзвичайники, низка високопосадовців уже висловила свої співчуття сім’ям загиблих. Президент України Володимир Зеленський перервав свій візит до Оману та негайно повернувся до Києва, а при РНБО було створено оперативний штаб. Також до відправки до Ірану готуються спецборти аби забрати тіла загиблих. ТСН.ua веде текстову онлайн-трансляцію цієї авіакатастрофи. За попередніми даними, переважна більшість загиблих – громадяни Ірану.
Однак, це вже не перша катастрофа в Ірані, яка була пов’язана з Україною та українськими літаками. ТСН.ua пригадує інші іранські авіакатастрофи.
Падіння Ан-140 23 грудня 2002 року авіакомпанії “Аероміст-Харків”
На початку 2000-х українські та російські спеціалісти активно співпрацювали з Іраном у авіаційній галузі. Зокрема, іранські спеціалісти працювали над створенням пасажирських літаків – модифікацій Ан-140. В Ірані їх будували під назвою IrAn-140.
Читайте також:
В українського пасажирського літака горів двигун – влада Ірану
У той день, 23 грудня 2002 року, вранці із аеропорту “Харків-Північний” до Ірану вилетіли 39 представників українських та російських авіаційних підприємств. Серед них були і топменеджери таких компаній як “Харківське державне авіаційне виробниче підприємство”, НВК “Електронприлад”, АНТК імені Антонова, ЗМКБ “Прогрес” та інших. Також на літаку перебувало 6 членів екіпажу.
Близько 13:45 рейс здійснив дозаправлення в аеропорту Трабзону, Туреччина, і вирушив до іранського аеропорту Ісхафан. На підльоті до летовища літак розбився у горах, усі, хто був на борту, загинули. Українські та російські фахівці летіли до Ірану на урочисту церемонію запуску другого виготовленого пасажирського літака IrAn-140. За даними розслідування, причиною авіакатастрофи назвали помилку пілотів.
Інші авіакатастрофи за участю літаків “Антонова”
Виготовлені на базі українського Ан-140 іранські літаки за весь час експлуатації мали погану славу. Лише в Ірані кілька таких літаків зазнали катастроф.
12 серпня 2005 року під час приземлення в аеропорту міста Арак літак IrAn-140 авіакомпанії Safiran Airlines викотився за межі злітно-посадкової смуги та був сильно пошкоджений. Унаслідок події ніхто не загинув.
Наприкінці листопада 2006 року літак Ан-74 розбився неподалік Тегерана одразу після вильоту. Він належав іранському військовому угрупованню Корпус вартових ісламської революції (КВІР). На борту перебували військові та члени екіпажу, усі вони загинули.
15 лютого 2009 року сталася чергова авіакатастрофа за участю іранської модифікації літака Ан-140. Він розбився біля міста Шахіншехр під час тестового польоту. Загинуло 5 членів екіпажу.
Остання аварія сталася 10 серпня 2014 року, після чого іранці відмовились використовувати свої модифікації IrAn-140. Одразу після вильоту із Тегерана у пасажирського літака відмовив двигун, він почав різко знижуватись, зачепив дерева та впав у житловому кварталі міста. Тоді загинуло 40 осіб, ще 8 вижило. Головною причиною аварії називають несправність електронного керування двигуном, що сталася всього за 2 секунди після вильоту, а також помилки пілотів у такій ситуації.