Ринок пального в Україні заспокоївся. Чи надовго?

Ринок пального в Україні заспокоївся. Чи надовго?

18.03.2021 17:12

Укрінформ

Аналізуємо фактори, які можуть суттєво вплинути на вартість бензину, дизпалива й автогазу

За рік в Україні подорожчали всі види автомобільного пального. Такі дані наводить Державна служба статистики. У лютому перевищення минулорічних показників було начебто й незначним: бензин А-92 коштував у середньому 26 гривень 7 копійок за літр (+2,6% порівняно із 2020 роком), А-95 – 27 гривень 19 копійок (теж +2,6%), дизпаливо – 26 гривень 35 копійок (+2,1%). Виняток – скраплений газ. Він подорожчав аж на 23,1% проти торішнього рівня. До 14 гривень 58 копійок за літр…

Утім, починаючи з другої половини останнього місяця зими, “ціновий галоп” пришвидшився. Іноді ресурс набирав у ціні по кілька десятків копійок, а то й по гривні за день. Що призвело до появи на початку березня експертних прогнозів стосовно потенціалу подальшого зростання вартості нафтопродуктів у роздрібній мережі на 1,25-1,7 грн/л.

Останніми днями ситуація начебто заспокоїлася. Цифри на стелах автозаправних станцій, в основному, завмерли. Поміж факторів, які сприяли цьому – стабільність гривні. А також (не було б щастя…) очікуване зниження попиту на пальне у зв’язку із ймовірним посиленням карантинних обмежень в Україні. А що ж буде далі?

Подешевшання vs цінове зростання: чинники, що найбільше впивають на ринок

За даними проєкту “Все АЗС”, у четвер вартість дизпалива у столичному регіоні коливалася від 23,1 до 30 гривень за літр (середня ціна 26,55), бензину А-92 – від 23,98 до 30,48 (27,19), А-95 – від 24,9 до 31,48 (28,19), преміального А-98 – від 26,59 до 35,48 (31,04). Щоправда, по обіді найбільша консолідована мережа групи “Приват” (“Авіас”, ANP, “Укрнафта” та інші – загалом 1 540 станцій) підвищила вартість бензину й солярки на 1 гривню за літр. Відповідно, й середні цінові показники поповзли вгору. А ось автогаз порівняно із лютим навіть подешевшав – в середньому до 13 гривень за літр. Хоча різниця у вартості цього ресурсу на різних АЗС “зашкалює”. Подекуди газ продають по 10 гривень, а десь – по 16. Фахівці пояснюють це значною часткою нелегальних постачань – без сплати акцизів та інших податків. Стосується це і продажу дешевих бензину й дизпалива.

1. Виробництво і збут пального в обхід “державної каси”

З точки зору споживача існування дешевої “альтернативи” нібито й добре. Приміром, наповнивши бак бензином А-95 на “сірій” автозаправці, можна заощадити до 260 гривень. З іншого – у перспективі використання неякісного пального коштуватиме набагато дорожче: доведеться добряче витратитися на ремонт авто. Ще гостріша ця проблема у масштабах країни.

Сергій Куюн

“Одне з пояснень, чому український роздрібний ринок пального часто із запізненням реагує на тенденції світового нафтового ринку, – значний відсоток тіньового виробництва і продажу фальсифікованого пального, виробленого на незаконних міні-НПЗ, – наголошує директор “Консалтингової групи А-95” Сергій Куюн. – Бачимо, якими значними є обсяги імпорту компонентів, що використовуються для підвищення октанового числа бензинів. Тобто, ідеться про справжній “ренесанс” нелегального ринку. Поміж причин – майже рік дії мораторію на перевірки бізнесу, який впровадили на період карантину. Що відчув не лише чесний бізнес. А й той, який не гребує нічим, щоб заробити. Ситуація, вважаю, трагічна: як для бюджету і економіки держави, так і для споживача. Як на мене, держава має терміново скасувати мораторій – принаймні, в частині торгівлі підакцизними товарами”.

За даними “Консалтингової групи А-95”, нелегальні міні-НПЗ щороку випускають до 300 тисяч тонн готової продукції. Як наслідок – щорічні втрати держбюджету перевищують 3,7 мільярда гривень (1,91 млрд. акцизного податку й 1,82 млрд. грн. – ПДВ). І це – без врахування наслідків несплати інших платежів: земельних та зарплатних податків, військового збору, податку на прибуток тощо.

Ще однією проблемою є продаж пального автозаправними станціями без реєстрації через РРО або з видачею фальсифікованих чеків. У результаті на АЗС акумулюється необлікована готівка, яку використовують для закупівлі контрафактного пального. Таким чином, за оцінками експертів, частка тіньового ринку бензину, дизпалива й автогазу загалом сягає 17-23%. Щорічні бюджетні втрати через допущені там порушення фахівці оцінюють в 11-14,6 мільярда гривень.

Глава держави відреагував на ситуацію й доручив правоохоронцям навести лад на паливному ринку. Вже місяць, як в країні посилили заходи, спрямовані на виявлення й ліквідацію незаконних схем виробництва, завезення та збуту контрафактного і контрабандного пального. Тим часом спецслужби добряче  “прищемили хвоста” проросійським політикам, котрі мають паливний і автозаправний бізнес. Передовсім, це стосується структур, пов’язаних із кумом Путіна Віктором Медведчуком.

2. Дизель і газ на службі у “п’ятої колони”

За даними пресцентру СБУ, Служба безпеки України викрила масштабну махінацію з тіньової реалізації неякісних нафтопродуктів. Орієнтовна сума ухилення ділків від сплати податків – близько 240 млн грн. “Встановлено, що організатори “схеми” свідомо ухилялися від сплати податків до держбюджету. Проводиться більше 140 санкціонованих обшуків у 13 офісних приміщеннях, на 7 нафтобазах, 13 морських суднах, 105 автозаправних станціях і у 2 відділах митного оформлення”, – уточнили в пресцентрі. Слідчі дії, як відомо, стосуються мережі автозаправних комплексів Glusco, яку пов‘язують з Медведчуком. Продаж бензину й дизпалива на АЗС мережі припинено. Хоча торгівля автогазом, за даними очевидців, триває. Проте, подальша ситуація невизначена.

Источник: www.ukrinform.ua

No votes yet.
Please wait...
Поділіться своєю знахідкою

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *